Water drinken: transformerende kracht van je lijf en je leven

Water drinken gezond - Queenie gezondheidscoach

Water drinken is één van de gezonde gewoontes die we gemakkelijk uit het oog verliezen. Toch is het een relatief gemakkelijke manier om bij te dragen aan een evenwichtige levensstijl. Ons lichaam bestaat voor 60% uit water. Voldoende drinken zorgt er dus voor dat onze vochtbalans in evenwicht blijft en dat onze lichaamsfuncties optimaal kunnen werken.

 

De voordelen van voldoende water drinken

Lichaamsgewicht controleren

Belangrijker en veel efficiënter dan eender welke dieethype: water helpt ons gewicht onder controle te houden. Door voldoende te drinken voel je je sneller verzadigd, waardoor je vermijdt meer te eten dan je lichaam nodig heeft.

Ook komt het vaak voor dat we denken honger te hebben, terwijl het eigenlijk om dorst gaat.

Een derde maar zeker niet te onderschatten reden waarom meer water drinken kan bijdragen aan het behoud van een gezond gewicht, is dat het andere dranken vervangt. We denken dan vooral aan calorierijke dranken zoals frisdrank en alcohol. Ook light frisdranken zijn niet onschuldig: ze bevatten veel chemische stoffen en door de zoete smaak blijft de drang naar zoet bestaan.

Energieboost

Vermoeidheid is een van de meest voorkomende symptomen van dehydratatie of uitdroging. Als je nood hebt aan een oppepper ben je vaak beter af met een glas water in plaats van een kop koffie.

Koffie werkt bovendien vochtafdrijvend, dus het is een goed idee om voor elke kop die je drinkt, een extra glas water te nemen.

Pijnpreventie

Pijnlijke gewrichten en spierkrampen worden vaak erger bij een gebrek aan vocht. Voldoende water drinken, ook tijdens en na het sporten, houdt je bewegingen soepel en zorgt ervoor dat je workout optimaal verloopt.

Mooie huid

Toxines en afvalstoffen die zich opstapelen kunnen een doffe huid, verstopte poriën of acne veroorzaken. Water helpt deze ongewenste stoffen weg te spoelen, waardoor je huid er weer stralend uitziet!

Nierfunctie

Onze nieren werken constant om ons bloed te zuiveren en urine naar de blaas te brengen. Ze hebben voldoende vocht nodig om overbodige stoffen af te kunnen voeren.

Spijsvertering

Vezelrijke producten vormen een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. Een goede waterinname is echter noodzakelijk om de darmwerking te ondersteunen in het verwerken en transporteren van de ballaststoffen. Anders kan het gebeuren dat de extra vezels de stoelgang net doen blokkeren.

 

Actieplan: tips om van water drinken een gewoonte te maken

1. Zoek een fles waar je graag uit drinkt en neem die overal mee naartoe.

2. Zet water binnen handbereik als je aan het werk bent.

3. Zin in een snack? Neem eerst een glas water, wacht 10 minuten en beslis dan of je iets eet.

4. Verbind het aan iets wat je sowieso al meerdere malen per dag doet, zoals naar het toilet gaan. Dit helpt je eraan herinneren een glas te drinken.

 

“Ja maar…

pexels-photo-102736
… water is zo saai!”

Als je de smaak te flauw vindt, experimenteer dan met toegevoegde natuurlijke smaken zoals komkommer, muntblaadjes en citroenschijfjes (pinterest-inspiratie!), wissel eens af met bruiswater, of probeer eens een ander soort water als je gewend bent flessenwater te drinken.

… zoveel water krijg ik nooit op!”

Neem kleine stappen, dat maakt het gemakkelijker om er een gewoonte van te maken. Tijdens week 1 neem je jezelf voor dagelijks een halve liter water te drinken, één klein flesje. Dat is goed te doen, en je zal meteen al een verschil voelen. De tweede week verhoog je dit naar 1 liter: twee kleine flesjes. Zo kun je stapsgewijs je waterinname verhogen en kan je er gemakkelijk aan wennen.

Zoals met alle gezondheidsaspecten geldt: elk lichaam is uniek.  Elk lichaam heeft dus ook een andere waterbehoefte.

Een algemene formule die je kan gebruiken als richtlijn is je gewicht in kg te delen door 3. Hiermee krijg je de aanbevolen hoeveelheid water in deciliter.
Voor iemand die 70 kilogram weegt, reken je dus als volgt: 70 / 3 = 23,33 deciliter of 2,333 liter.

… ik moet dan zo vaak naar het toilet!”

Het water dat je lichaam niet kan gebruiken, wordt meteen doorgestuurd naar de blaas. Een liter water die je in één keer binnenklokt is teveel voor je lichaam om tegelijk te verwerken, dus zul je binnen de kortste keren naar het toilet hollen. Als je de waterinname gelijkmatig verdeelt over de dag, kan je lichaam het vocht optimaal gebruiken. Als het bovenstaande stappenplan volgt, heeft je lichaam ook de tijd te wennen aan de hogere waterinname en ren je de eerste dagen dus niet om de haverklap naar het toilet.

Een goede strategie is bovendien om naar het toilet te gaan wanneer er eentje in de buurt is, en niet te wachten tot wanneer de nood het hoogst is. Voor je de deur uitgaat is al zeker een goed voorbeeld, je weet nooit wat er onderweg kan gebeuren 🙂

 

Voor en na

De 42-jarige Sarah Smith documenteerde haar voornemen om dagelijks 3 liter water te drinken. Haar verbluffende voor-en-na spreekt boekdelen! Hier kan je haar verhaal lezen.

Sarah Smith water experiment

In reactie op Sarah’s resultaten, deden nog meer vrouwen de test. Lucy Aitkenread deed hetzelfde experiment, en Sarah Olive Bergeson vroeg 5 ‘uitgedroogde’ proefpersonen de test te doen.

Niet alle voor-en-na foto’s zijn even spectaculair als die van Sarah Smith (en misschien moeten we die ook wel met een korreltje zout nemen), maar alle testpersonen beweerden zich beter te voelen na het experiment. Stuk voor stuk vonden ze het water drinken de moeite waard.

Dus… wat houdt je nog tegen? 🙂

 

Heb je vragen of wil je graag persoonlijk begeleid worden? Maak nu je afspraak via info@innerlijkerust.be of 0479 37 49 62 om jouw eigen evenwichtige levensstijl (terug) te vinden.

You may also like