Hou het zomergevoel vast en voorkom de sleur!

In de zomer verloopt ons leven net ietsje trager en kunnen we het wat kalmer aan doen. We kunnen heerlijk genieten van vakantie of lange zomeravonden op het terras, en we hebben minder het gevoel vast te zitten in de routine.

Maar hoe komt het dat we in die routine terechtkomen, en hoe kunnen we vermijden dat de dagelijkse sleur zo zwaar doorweegt?

Routine en gewoontes

Een routine is eigenlijk een reeks gewoontes. Een gewoonte is een aangeleerde handeling die we regelmatig doen, vaak zelfs onbewust. Links en rechts kijken voor we de straat oversteken. Een kop koffie na de lunch. ’s Avonds je tanden poetsen voor het slapengaan.

Een routine ontwikkel je wanneer je meerdere gewoontes na elkaar doet. ’s Morgens opstaan, koffie zetten, ontbijten, tanden poetsen, douchen, aankleden en gaan werken. Al deze handelingen zijn noodzakelijk om een doel te bereiken (je wil presentabel en op tijd op je werk zijn), maar hebben zelf niet echt een betekenis. We denken er niet bij na, en alles gebeurt als het ware op automatische piloot. Ondertussen dwalen onze gedachten af naar de to-do lijst of andere beslommeringen, waardoor we een gevoel van stress creëren.

Mindfulness

Ons lichaam reageert onder andere op stress door de bloeddruk te laten stijgen en de spijsvertering stil te leggen. Je kan je voorstellen dat dit niet zo handig is tijdens het ontbijt of in de ochtendspits. De beste manier om te vermijden dat deze stressreactie gebeurt, is om je gedachten bij de handeling zelf te houden.

Dat is het principe van ‘mindfulness’: in het moment zelf blijven en je bewust zijn van wat je doet. Op die manier worden er geen stresshormonen geproduceerd wanneer dat niet nodig is.

Probeer maar eens een appel te schillen (en te eten) zonder dat je gedachten afdwalen, terwijl je alle details van de handeling opmerkt. Al bij al niet zo eenvoudig, maar wel een moment van rust wanneer je alles even kan laten voor wat het is en gewoon in het nu kan zijn.

Flow

Het is je ongetwijfeld al eens overkomen dat je helemaal opging in iets, waardoor de tijd voorbij vloog zonder dat je het besefte. Een toffe groepsles, een spannend boek, een mooie wandeling, een creatieve namiddag,… Die ervaring noemen we ‘flow’.

Als je in de flow bent, ben je volledig bezig met één ding zonder dat het je enige moeite kost. Tijdens de activiteit dwalen je gedachten niet af, en achteraf voel je je opgeladen of net helemaal ontspannen. Dat is een ervaring van mindfulness, van helemaal aanwezig te zijn in het moment zelf.

Doorbreek de sleur

Je kan dit gebruiken om het gevoel van sleur tegen te gaan. Wanneer je ondervindt geleefd te worden door alles wat je moet doen, sta dan even stil. Word je even bewust van wat je doet en waarom je het doet. Kan je er een positieve betekenis aan verbinden?

Als we het positieve zien van onze acties (tijdens het douchen dankbaar zijn voor het warme water dat zomaar uit de kraan komt, of heerlijk genieten van je favoriete muziek terwijl je in de file staat), hebben we er meer waardering voor en zijn we ook meer gemotiveerd ze te doen.

Start nu

Maak gebruik van de iets kalmere zomerperiode om je gewoontes en routines even onder de loep te nemen. Experimenteer met activiteiten om te ontdekken wat je graag doet en wat jou in een flow brengt. Op die manier sta je stevig in je schoenen wanneer september eraan komt!

 

Gezondheidscoach Queenie beantwoordt je vragen over gezondheid en welzijn: voeding, beweging, stress, zelfvertrouwen,… Heb je ook een vraag of wil je graag persoonlijk begeleid worden? Neem vrijblijvend contact op via info@innerlijkerust.be

You may also like