Positief denken: een wereld van verschil in 5 stappen

Positief denken

Positief denken wordt weleens beschouwd als zweverig of naïef. Men denkt dat de roze bril opgezet wordt, en dat minder mooie aspecten van het leven genegeerd of weggewuifd worden.

Niets is echter minder waar. Een positieve levenshouding maakt een wereld van verschil in alles wat we ondernemen, alles wat ons overkomt, iedereen waarmee we in contact komen.

Wat is positief denken?

Positief denken houdt in dat we gebeurtenissen en situaties bekijken vanuit een positief standpunt. Het betekent niet dat we het negatieve links laten liggen, maar wel dat we het beste proberen te maken van moeilijke omstandigheden. In onze relaties proberen we steeds het goede te ontdekken in de mensen waarmee we in contact komen. Onze zelfbeschouwing gebeurt eveneens op een positieve en zelf-ondersteunende manier, waarbij we onszelf en onze kwaliteiten (h)erkennen zonder erover te oordelen.

Waarom is positief denken zo belangrijk?

Onze gedachten beïnvloeden onze waarneming. Heb je het al meegemaakt? Je overweegt een nieuwe auto te kopen, en plots zie je het model van je dromen overal opduiken. Of voor de dames die aan een zwangerschap denken: hoeveel bolle buiken kom je ineens tegen?
Ons bewustzijn vult zich met datgene waar de aandacht op gevestigd is. Als je steeds op een negatieve manier tegen jezelf en je omgeving aankijkt, dan zie je uiteindelijk ook enkel het negatieve. Het opmerkelijke is dat dit ook gebeurtenissen aantrekt.
Als danseres heb ik bijvoorbeeld geleerd niet teveel stil te staan bij wat er kan fout lopen bij een optreden, of het loopt gegarandeerd mis!

Bovendien is genieten van het moment onmogelijk wanneer we negatief denken, omdat we dan met onze gedachten in het verleden of in de toekomst zitten. We malen dan over wat er gebeurd is, of we piekeren over wat er allemaal kan gebeuren. Mindfulness (“in het hier en nu zijn”) en negatief denken staan dus haaks op elkaar.

Positief denken zorgt er ook voor dat we gemotiveerd blijven in het streven naar een doel (meer bewegen, gezonder eten,…). We zien de vooruitgang die we boeken, en dit stimuleert ons om door te zetten! Moeilijke momenten kunnen we ook beter loslaten.
In het streven naar een gezondere levensstijl, is een optimistische attitude dan ook één van de belangrijkste stappen.

Onderzoek wijst uit dat positief denken op verschillende manieren bijdraagt tot een goede gezondheid:
– hogere levensverwachting
– minder stress
– betere mentale veerkracht en psychologische gezondheid
– betere fysieke weerstand
– beter gevoel van fysiek welzijn
– lager risico op hart- en vaatziekten

Hoe begin je eraan? Positief denken in 5 stappen

1.   Word je bewust van je gedachten

Iedereen heeft een interne monoloog. Luister welke gedachten er in je opkomen. Je hoeft er niet speciaal op in te gaan, maar stel gewoon vast wat je denkt.

2.   Ga na of die gedachten positief of negatief zijn

Ben je mild voor jezelf wanneer je vermoeid bent of een vergissing gemaakt hebt? Of hoor je eerder strenge en veroordelende gedachten? Luister en ga even na hoe je je erbij voelt.

Probeer dit te doen op verschillende tijden: alleen of in gezelschap, tijdens mooie maar ook tijdens moeilijke momenten. Belangrijk is om deze gedachten neutraal te bekijken. Je kan je inbeelden dat je gedachten als wolken zijn die je ziet voorbijdrijven: je kijkt ernaar vanop een afstand, zonder erover te oordelen.

3.   Pik de negatieve gedachten eruit en sta er – nog steeds vanop afstand – even bij stil

Stel dat je van jezelf denkt dat je alles verkeerd doet. Vraag je jezelf dan af of dat echt zo is. Doe je echt, altijd, alles, verkeerd?

Stel de gedachte in vraag op een neutrale, niet-oordelende manier. Als dit moeilijk is voor jou, kan je hulp vragen aan een vertrouwenspersoon of een coach.

4.  Transformeer je negatieve gedachten

Na stap 3 zal je merken dat je negatieve gedachten vaak ongegrond zijn. Misschien ben je eigenlijk ongerust over iets. Misschien voel je je onzeker. Misschien merk je dat je de lat voor jezelf wel heel hoog legt. Met dit besef kan je de negatieve gedachten omvormen naar een neutrale of positieve gedachte.

Enkele voorbeelden zijn:
“Ik kan dit niet” kan worden: “Dit is me nu niet gelukt maar wat kan ik de volgende keer beter doen?”
“Dit is te moeilijk” kan worden: “Dit zal wat tijd en inspanning vragen, maar het zal uiteindelijk wel lukken”
“Ik heb een fout gemaakt, zo dom van mij!” kan worden: “Iedereen maakt fouten en dat is ok. Wat kan ik hieruit leren?”

Positief denken gaat dus niet om het negatieve te negeren. Je neemt het waar en probeert het rationeel te bekijken, zonder een oordeel te vellen over iets of iemand. Ook niet over jezelf.

5.   Herhaal!

Naarmate je deze stappen oefent, hoe gemakkelijker ze zullen worden. Na een tijdje gaat het vanzelf. De manier waarop we denken is een gewoonte, en gewoontes veranderen vraagt tijd. Geef jezelf die tijd ook, en wees trots op jezelf!

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg de reeks “Bouwstenen van een evenwichtige levensstijl” rechtstreeks per e-mail!

 

You may also like