Perfectionisme loslaten: 5 tips

perfectionisme loslaten

L. uit Ottenburg vraagt: “Ik ben een perfectionist en ben dan ook zelden tevreden over mijn werk of andere aspecten van mijn leven. Het zorgt ervoor dat ik niet meer kan genieten. Hoe kan ik dit leren loslaten?”

Perfectionisme brengt veel frustratie met zich mee. Je wil dat alles helemaal goed is, en het is moeilijk om genoegen te nemen met minder.

Ergens beseffen we allemaal wel dat perfectie niet bestaat, maar eerder wanneer het over andere mensen gaat. Vrienden en collega’s krijgen van ons te horen dat ze hun best gedaan hebben en dat ze tevreden mogen zijn over een bereikt resultaat, schoonheidsfoutjes en al.
Van onszelf vinden we dat echter niet kunnen. De lat wordt hoog gelegd en haperingen kunnen niet door de beugel.

Het ideaalbeeld dat ons voorgeschoteld wordt door de (consumptie)maatschappij zorgt onder meer voor die hoge verwachtingen, maar ook het groeiende gebruik van sociale media heeft daar zeker toe bijgedragen.
Mensen delen graag hun hoogtepunten, omdat het leuk is daar erkenning en bewondering voor te krijgen. Het risico is echter dat we de gewone momenten uit ons eigen leven gaan vergelijken met de hoogtepunten van anderen. Op die manier vergeten we dat het leven een dans is tussen mooie en minder mooie momenten.

Maar hoe vinden we het evenwicht tussen streven naar verbetering en tevreden zijn met wat we hebben?

De sleutel ligt in het aanvaarden van imperfectie. In plaats van gefrustreerd te raken over onvolmaaktheden, kunnen we leren er vrede mee te nemen en deze te zien als mogelijkheden tot verdere groei.

Concentreer je op de weg, niet op het doel

Iets verbeteren in je leven gebeurt zelden van vandaag op morgen. Gewoontes veranderen vraagt tijd en verloopt met vallen en opstaan.

Je ogen onlosmakelijk gericht houden op een (al dan niet onbereikbaar) doel, zorgt ervoor dat  er ondertussen zoveel verloren kan gaan. Als je de hele reis naar je vakantiebestemming in reisgidsen leest, mis je misschien heel mooie plaatsjes onderweg.

Verander “als”-denken

Herken je dit?

“Als ik die nieuwe smartphone heb, zal ik gelukkig zijn”.
“Als ik 10 kilo lichter ben, zal ik me goed voelen”.
“Als ik dat project rondkrijg, zal ik geloven in mezelf”.

Gedachten zoals deze zorgen ervoor dat je geluk, wel-zijn en wel-voelen afhangen van externe factoren, terwijl dit eigenlijk vanuit onszelf komt.

Word je bewust van dit voorwaardelijk denken en besef dat je geluk bepaald wordt door je gevoel.

Bekijk fouten op een positieve manier

In onze gedachten is elke fout een ramp, maar fouten tonen ons welke verbeteringen we kunnen maken, waar we kunnen groeien. Als we deze houding aannemen in plaats van frustratie, kunnen we fouten of mislukkingen beter aanvaarden en loslaten.

We vrezen vaak voor gezichtsverlies, maar vaak is de afloop helemaal niet zo erg zoals het scenario in ons hoofd. Onthoud ook dat anderen dikwijls veel milder voor ons zijn dan we voor onszelf zijn.

Perfectie is eigenlijk een beperking

Iets wat perfect is kan per definitie niet beter worden. Door te willen dat iets perfect is, willen we eigenlijk iets dat niet meer kan groeien. Klinkt dat goed?

Het positieve heeft het negatieve nodig

De eerste warme zonnestralen na een gure winter, of een rustige avond na een hectische dag. Het verschil tussen tegengestelden zorgt ervoor dat we het positieve kunnen waarnemen en appreciëren. En dat kan in de kleinste dingen zitten…

 

Het verlangen om het steeds beter te doen is een prima manier om jezelf te motiveren, zolang het je niet ongelukkig maakt als je je doel niet bereikt. Je kan wel leren beter om te gaan met de onvolmaaktheden die onvermijdelijk deel uitmaken van het leven.

En… geef jezelf gerust ook een schouderklopje wanneer het wél goed gaat, want dat is nog steeds de beste motivatie!

Zit je ook met een vraag, of wil je graag persoonlijk begeleid worden?
Neem vrijblijvend contact op via info@innerlijkerust.be of 0479 37 49 62.

 

You may also like