Vraag en antwoord: Hoe kan ik gezond omgaan met al dat eten tijdens de feestdagen?

Eten tijdens de feestdagen: dieet om zeep of gewoon genieten?
Gezondheidscoach Queenie beantwoordt je vragen over gezondheid en welzijn: voeding, beweging, stress, zelfvertrouwen,…
Heb je ook een vraag? Stuur ze naar info@innerlijkerust.be

L. uit Overijse vraagt:
“De eindejaarsperiode komt eraan en ik vind het dan altijd zo moeilijk om mij aan mijn dieet te houden. Welke raad kan je me geven?”

We zijn een bourgondisch volkje en feest vieren, dat is onlosmakelijk verbonden met lekker en veel eten. Vaak zorgt dat echter voor ongemak achteraf. Soms is dat lichamelijk ongemak, zoals spijsverteringsproblemen of een opgeblazen gevoel. Soms is het ongemak eerder mentaal van aard: we voelen ons schuldig over de vele hapjes, de copieuze maaltijden en de rijke desserten.

(Di)eten tijdens de feestdagen

Herken je het volgende scenario? Je maakt je klaar voor een feestje. Je weet dat er een menu met verschillende gangen zal zijn, dus je eet zo weinig mogelijk doorheen de dag. Wanneer het eindelijk zo ver is, stort je je op de hapjes. Je hebt eigenlijk geen honger meer wanneer het tijd is voor het voorgerecht en de hoofdschotel. Toch eet je telkens je bord leeg. Daarna ga je voluit voor het dessert omdat je dieet toch om zeep is, en je neemt je voor om je morgen, overmorgen, of volgende week te herpakken.

Er is niets mis met eens lekker te eten. Vaak kunnen we er echter niet van genieten omdat we ons zorgen maken over ons gewicht of omdat we ons schuldig voelen over hoeveel we eten. Net daardoor gaan we nog meer eten, omdat het ‘niet mag’ en we ons daartegen verzetten.

Ik geef je graag enkele tips om beter te kunnen omgaan met rijkelijk eten – niet alleen op feestdagen!

Vermijd een lege maag

Zo ben je niet uitgehongerd wanneer het feest begint. Wanneer je te weinig gegeten hebt, heb je ook meer zin in vette en zoute snacks die meteen zwaar vallen. 

Sta even stil

Neem even de tijd voor je begint te eten. Kijk naar het bord dat voor je staat: bekijk de presentatie, merk de kleuren en geuren op van het gerecht.

Misschien voelt het wat vreemd dit te doen, maar dat hoeft helemaal niet. Je kan gewoon zeggen wat je ervan vindt: “het ziet er mooi uit” of “het ruikt lekker”. Op die manier betrek je er de andere aanwezigen bij. Als je het raar vindt dit te zeggen als je zelf gekookt hebt, kan je je tafelgenoten oprecht een smakelijke maaltijd toewensen.

Eet traag

Zorg ervoor voldoende te kauwen en besteed aandacht aan de textuur en de smaak. Leg af en toe je bestek neer. Zo geniet je meer van het eten en wordt je maag minder belast.

Durf aan te geven wanneer je genoeg hebt

Er zijn vele redenen waarom we vaak te veel eten. Soms beseffen we niet hoeveel we eten en dan merken we ineens dat ons bord bijna leeg is. Soms eet je alles op uit beleefdheid. Soms zeggen we gewoon ‘foert’ en eten we om te eten, omdat het deze keer wel ‘mag’.

Durf dit op te merken en durf te zeggen dat je genoeg hebt.

Wanneer je zelf de gastvrouw of gastheer bent, neem het dan ook niet persoonlijk wanneer je gasten niet alles opeten of een tweede portie weigeren.

Besef dat er geen ‘goed’ en ‘slecht’ eten bestaat

Elk voedingsmiddel heeft een plaats. Het een is al gezonder dan het ander. Probeer een evenwicht te vinden. Eet je de ene dag frieten of kroketten, probeer dan de volgende dag wat meer groenten te eten.

Vermijd het alles-of-niets denken, dat werkt alleen maar averechts.

Geniet van het samenzijn

Het is een deel van onze cultuur om te eten en drinken als we samenkomen, maar vermijd de samenkomst enkel daarom te laten draaien.

Voorzie nog een andere activiteit, of bedenk vooraf enkele toffe gespreksonderwerpen. Daardoor ontstaat een groter gevoel van verbondenheid, en gaat de aandacht niet enkel naar het eten.

Geniet vooral van het samenzijn en de herinneringen die jullie aan het maken zijn.

 

Hierbij wens ik je een heel fijne feestperiode toe!

 

Zit je ook met vragen, of wil je graag persoonlijk begeleid worden?
Neem vrijblijvend contact op via info@innerlijkerust.be of 0479 37 49 62.

You may also like