Optimaal ontstressen op vakantie

De laatste weken voor de zomervakantie zijn vaak superdruk: de studenten zetten alles op alles tijdens de examens, op kantoor willen we nog zoveel mogelijk afgewerkt krijgen voor iedereen in verlof gaat, en er moeten duizend-en-een dingen geregeld worden voor we op vakantie vertrekken. Als het dan eindelijk zover is en het verlof begint, kan het zijn dat we moeite hebben om te ontspannen. Sommige mensen worden zelfs ziek tijdens de eerste vakantiedagen. Hoe komt dat?

Stress is van nature een kortstondige reactie: in gevaarlijke situaties hebben we stress nodig om gepast te reageren. Stresshormonen zoals adrenaline en cortisol zorgen ervoor dat we onmiddellijk de nodige energie beschikbaar hebben om actie te ondernemen of om onszelf te beschermen. Dat komt goed van pas wanneer je oog in oog staat met een sabeltandtijger.

Wanneer we echter langduring met stress te maken hebben, hebben die hormonen op termijn een negatief effect. We kunnen dan onder andere last krijgen van een hoge bloeddruk, spijsverteringsproblemen of slaapproblemen.

Wanneer de stress plots afneemt of zelfs verdwijnt, kan het zijn dat ons lichaam moeite heeft zich aan te passen. De hormoonspiegel heeft wat tijd nodig om weer in balans te komen.

Hierbij geef ik je graag enkele tips om te ontstressen, je evenwicht terug te vinden en optimaal te genieten van de vakantie!

Bouw een buffer in

Als je op reis gaat, vertrek dan niet meteen na je laatste werkdag. Geef jezelf één of een paar dagen om ‘uit te bollen’. Zo kan je rustig aanpassen en kan je ten volle genieten van je reis. Vermijd ook meteen de dag na de vakantie opnieuw aan het werk te gaan. Neem één of twee dagen om na te genieten, rustig uit te pakken en vakantieverhalen te vertellen.

Stop met werken

Dit lijkt voor de hand te liggen, maar in de praktijk is het niet altijd zo eenvoudig. Zorg voor een out-of-office bericht, schakel de toegang tot je zakelijke e-mails uit, en vertrouw erop dat je collega’s de dringende zaken zullen opvolgen. Onthoud dat je recht hebt op verlof, en zet het werk bewust even opzij.

Plan verstandig

De week voor je op reis vertrekt, kan je je koffer(s) al klaarleggen. Als je iets ziet of aan iets denkt wat mee moet, kan je het al klaarleggen. Of maak een lijstje door alles wat je te binnenvalt meteen te noteren, zo hoef je er niet meer aan te denken. Je kan het lijstje bovendien ook bijhouden voor volgend jaar, zodat je het dan enkel maar hoeft aan te vullen.

Geef jezelf ruimte

Het is fijn om op voorhand te weten wat je allemaal kan doen tijdens het verlof, maar laat ook ruimte voor het gevoel van het moment. Laat die dagtrip voor wat hij is als je eigenlijk zin hebt om heerlijk te ontspannen.

Slaap

Het verlof is zowat de enige periode waarin het echt haalbaar is om voldoende te slapen. Of je nu vroeger gaat slapen, ’s morgens blijft liggen of een siësta neemt, maak gebruik van die kans en merk het verschil met periodes van een tekort aan slaap. Laat dat je motiveren om ook tijdens de rest van het jaar meer belang te hechten aan een goede nachtrust.

Beperk gebruik van smartphone en sociale media

“Offline is the new luxury”. Schakel je telefoon uit of gebruik de vliegtuigstand, vermijd apps die niet noodzakelijk zijn en neem een facebook-pauze. Je zal versteld staan van de mentale rust die het je geeft.

Ga even zitten

Ga even zitten en neem de omgeving in je op zonder erover te oordelen. Dat kan eender waar: in de natuur of in de stad, maar ook gewoon thuis. Zet alles even op pauze, haal bewust adem, kijk wat rond. Je stress verdwijnt als sneeuw voor de zon!

Geniet van het moment

Laat het verleden en de toekomst voor wat ze zijn en geniet ten volle van het nu! Durf eens nietsdoen en geniet van mooie momenten, op die manier laden de batterijtjes zo weer op.

Gezondheidscoach Queenie beantwoordt je vragen over gezondheid en welzijn: voeding, beweging, stress, zelfvertrouwen,… Heb je ook een vraag of wil je graag persoonlijk begeleid worden? Neem vrijblijvend contact op via info@innerlijkerust.be

You may also like