Hoe doorbreek je een negatieve stress-spiraal wanneer alles in het honderd loopt?

Doorbreek een negatieve stress-spiraal

Er zijn zo van die dagen waarop alles misloopt. Het begint ‘s morgens met het omstoten van je tas koffie en het gaat verder met vervelende telefoons, zieke kinderen, stilstaand verkeer en je favoriete chocolade die uitverkocht is. Op zich zijn dit kleine dingen waar we normaal prima mee om kunnen, maar wanneer het zich allemaal op dezelfde dag voordoet, raakt ons relativeringsvermogen ook uitgeput. De stress bouwt zich op en we geraken er niet meer uit… tot we bijvoorbeeld uitvliegen tegen onze partner.

Onlangs had ik het ook nog eens voor. Een drukke dag die eindigde met een dansles. Zoals steeds was ik goed voorbereid om de les te geven, maar toch liep het mis. De geluidsinstallatie liet het afweten, mijn gedachten dwaalden af naar moeilijke gebeurtenissen eerder die dag, en ik begon me meermaals te vergissen in de volgorde van de dansbewegingen.
Mezelf streng toespreken om mijn hoofd erbij te houden, werkte averechts. Telkens opnieuw gingen mijn voeten de verkeerde kant op en gaf ik aanwijzingen te vroeg of te laat. Ik begon te denken in de plaats van de cursisten en nam aan dat ze dit heel vervelend zouden vinden… Misschien zouden ze zelfs afhaken voor de volgende les.

Ik werd me bewust van deze gedachten en besloot de les even stil te leggen.  Ik zei de dansers dat mijn hoofd vol zat met muizenissen. Ik wou even de tijd nemen voor een oefening en nodigde hen ook uit die mee te doen. Even stonden we stil bij onze ademhaling, bij het gevoel van onze voeten op de grond, en deden we een eenvoudige visualisatie om te ‘aarden’.

De cursisten deden de oefening mee, en ik voelde me terug landen. Mijn ademhaling werd rustiger en mijn gedachten kalmeerden. Dit duurde nog geen twee minuten. We hernamen de les en alles verliep verder prima. Ik ben blij dat ik bewust de tijd durven nemen heb om met de negatieve gedachtenstroom om te gaan.

Als alles in het honderd loopt, raken we opgejaagd. Onze nerveuze energie stijgt, waardoor we het onszelf eigenlijk nog moeilijker maken. Herken je de volgende situatie? Je hebt twee minuten om te douchen. Je kan je haasten, waarbij je de shampoo laat vallen, tegen de kraan botst en net niet uitglijdt. Daarentegen kan je ook rustig maar kordaat te werk gaan waardoor je heel efficiënt omgaat met de beperkte tijd.

De stappen die ik graag aanraad om uit een plotse stress-spiraal te geraken:

1. Opmerken

Merk op wat er gebeurt. Zodra je denkt: “Alles loopt fout” of “Het is echt mijn dag niet”, weet je dat je nood hebt aan een adempauze.

2. Onderbreken

Neem afstand van wat er gaande is. Als je merkt dat je heen en weer rent als een kip zonder kop, leg dan even alles stil. Loopt alles in het honderd op kantoor? Ga dan even buiten een frisse neus halen.

3. Stilleggen van gedachten

Maak even je hoofd leeg. Dat kun je doen door je op je lichaam te concentreren: doe een ademhalingsoefening, focus op wat je in je lichaam voelt (waar voel je spanning, heb je ergens pijn, heb je het warm of net koud?), of beweeg even: je schouders losrollen of een kort spurtje ter plaatse kunnen wonderen doen.

Door de aandacht op je lichaam te vestigen, haal je jezelf uit de negatieve gedachtenstroom.

4. Erkennen en relativeren

Erken dat het even wat minder gaat, en dat dat ok is. Het leven draait nu eenmaal soms vierkant. Dit ontkennen of ertegen vechten maakt het alleen maar erger. Zeg tegen jezelf dat het vandaag wat stroef loopt, maar dat je de dingen neemt zoals ze op je afkomen en dat het morgen misschien beter zal gaan.

5. Hernemen

Herneem wat je aan het doen was. Misschien zit het je weer mee of misschien houdt de wet van Murphy nog even aan, maar je zal merken dat je rustiger bent en dat je beter om kan met spanningen.

 

Heb je nood aan persoonlijke begeleiding?
Neem contact op met Queenie via info@innerlijkerust.be of 0479 37 49 62

You may also like