Gezonder leven: ga voor méér!

Gezonder leven: ga voor meer!

Wanneer we denken aan gezonder leven, denken we meestal in termen van “minder”. Minder eten, minder snoepen, minder koffie, minder stressen, minder TV-kijken,…

We weten echter allemaal uit ervaring dat het moeilijk is om dingen te laten. Stoppen met bepaalde gewoontes levert ons een gevoel van leegte op. We voelen een gemis. Vaak weten we niet hoe daarmee om te gaan, en dan raken we gefrustreerd. Niet zelden storten we ons vervolgens bijvoorbeeld op de chocolade… klinkt bekend?

Een gemakkelijkere manier om aan je gezondheid te werken, is door acties toe te voegen in plaats van handelingen weg te nemen. Dit kan wat extra tijd of organisatie vragen, maar de verandering is eenvoudiger en beter vol te houden.

Enkele voorbeeldjes om gezonder te leven:

  • Als je kleinere maaltijden wil eten, neem dan eerst een slaatje of een tas soep. Of neem extra groenten die je eerst opeet. Hierdoor zal je sneller verzadigd zijn, waardoor je globaal genomen minder eet.
  • Als je minder wil snoepen, ga dan eerst voor fruit als je zin hebt in iets zoets. Experimenteer met verschillende soorten en geniet van de natuurlijke zoete smaak.
  • Als je minder koffie wil drinken, probeer dan bijvoorbeeld eens groene thee te drinken. Als je dan nog steeds behoefte hebt aan een kopje koffie, kan dat nog steeds, maar misschien ondervind je wel dat je het eigenlijk niet nodig hebt.
  • Als je minder wil stressen, bouw dan momenten van rust in. Wanneer je jezelf betrapt op stressgedrag, wees dan mild voor jezelf en gun jezelf een adempauze. Vermijd om streng te zijn voor jezelf.
  • Als je minder TV wil kijken, bedenk dan toffe activiteiten die je samen of alleen kan doen. Een leuk spelletje met de kinderen, een fijne avondwandeling met je partner, of een spannend boek lezen.

Andere dingen die je kan toevoegen aan je leven om een gezondere levensstijl aan te nemen zijn meer water drinken, een half uurtje vroeger gaan slapen, wat extra beweging door de trap te nemen of je auto wat verder te parkeren,…

Sneeuwbaleffect

Vaak zal je zien dat het toevoegen van kleine gewoontes heel motiverend werkt, wat een krachtige stimulans is om de stap te zetten naar grotere veranderingen. Je voelt je beter en je vindt als vanzelf de motivatie om de ongezonde gewoontes ook aan te pakken.

Vooral het inlassen van extra beweging en sport heeft een sneeuwbaleffect en zal je onbewust aanzetten tot gezondere keuzes, bijvoorbeeld op het vlak van voeding.

Door kleine gezonde gewoontes toe te voegen, kunnen we de balans al snel doen overhellen naar het positieve. Wat is jouw eerste stap?

 

You may also like