Wat is gezonde voeding, en hoe begin je eraan?

Zo goed als iedereen associeert een evenwichtige levensstijl met “gezond eten”. Hoewel “gezond leven” van veel meer factoren afhangt dan enkel van voeding – vandaar ook deze reeks – heeft ons voedingspatroon inderdaad een grote invloed op onze gezondheid. Niet alleen wat we eten, maar ook hoe, wanneer, waarom,…

Maar laten we vooral beginnen bij het begin:

Wat is gezonde voeding?

Gezonde voeding betekent voor iedereen iets anders. Daarnaast is niet alle voeding even gezond voor iedereen. Misschien verteer je moeilijk zuivelproducten, of misschien heb je last van een namiddagdip na de broodjeslunch.

Die persoonlijke factoren kun je ontdekken door mindful om te gaan met voeding: je bewust worden van hoe je je voelt tijdens of na het eten van bepaalde voedingsmiddelen. Het oefenen van mindfulness-technieken kan daarbij helpen.

Wanneer we het hebben over de voedingsmiddelen zelf, kunnen we rekening houden met verschillende kenmerken.

 

Gezonde voeding is…

… natuurlijk en onbewerkt

Wandel eens bewust door de supermarkt en stel je de vraag welke producten natuurlijk zijn. De kans is klein dat je uitkomt bij voorverpakte maaltijden of vleeswaren met een ellenlange ingrediëntenlijst.

Hoe meer voedingsmiddelen bewerkt worden, hoe minder natuurlijk ze zijn en hoe minder voedingsstoffen ze bevatten.
Een goede graadmeter kan inderdaad de ingrediëntenlijst zijn. Onbewerkte producten bevatten slechts één ingrediënt. Maak er een gewoonte van de etiketten te lezen voor je iets koopt. Bevat een product meer dan pakweg 5 bestanddelen, en lezen de meeste ingrediënten als chemische formules? Dan kies je misschien beter voor iets anders.

Bovendien hebben de gezondste voedingsmiddelen niet eens een etiket: de beste keuze die je kan maken is te gaan voor onverpakte producten zoals groenten en fruit.

 

… vers en zoveel mogelijk biologisch

Hoe verser een product is, hoe meer smaak en voedingsstoffen het bevat. Als je de mogelijkheid hebt te kiezen voor biologische voeding is dat de beste optie, maar als dat moeilijk is kan je toch nog gezonde keuzes maken. Hoe minder afstand een stuk fruit bijvoorbeeld aflegt om tot bij jou te geraken, hoe beter!

Ook kan je zoveel mogelijk seizoensgebonden groenten en fruit eten: hier vind je kalenders die je kan volgen.

Merk ook op dat biologische voeding niet automatisch gezond is! Bio-producten zoals bio-deegwaren of bio-chocolade zijn biologisch omdat ze geproduceerd zijn met biologische grondstoffen. Ze bevatten nog steeds evenveel calorieën, suikers en vetten.
Ook hier geldt: lees wat er op het etiket staat – als dat er is 🙂

 

… gevarieerd en in de juiste hoeveelheid

Ons lichaam heeft een scala aan voedingsstoffen nodig: eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen, mineralen, spoorelementen,…  Als we eenzijdig eten, bestaat de kans op voedingstekorten. Hoe gevarieerder we eten, hoe meer verschillende bouwstoffen ons lichaam kan opnemen.

Belangrijk is echter ook om de juiste hoeveelheid te eten. Voeding levert energie onder de vorm van calorieën die we verbranden. Je kan gezond eten, maar toch te grote porties nemen. Als je voortdurend meer calorieën eet dan je verbruikt, krijg je op termijn overgewicht. Terwijl mensen met een actieve levensstijl dan net meer energie (en dus calorieën) nodig hebben dan mensen die de hele dag zittend doorbrengen.

 

… bewust kiezen

In onze huidige leefwereld van overvloed is het moeilijk te luisteren naar ons lichaam om te beslissen wat we echt nodig hebben. Ook hier kunnen mindfulness-technieken helpen om de juiste voedingskeuzes te maken.

Daar gaat gezonde voeding ook om: je op elk moment bewust zijn van de keuzes die je maakt. Kies je voor een vette hap, of kies je voor een kleurrijke salade? Weet waarvoor je kiest, en wees je bewust van hoe je je daarbij voelt. Is dat gevoel het waard?

 

… evenwicht vinden

Je kan ongezond eten… maar je kan ook té gezond eten. Extreme voedingsgewoonten zijn nooit goed, en kunnen ernstige lichamelijke en mentale gevolgen hebben.

Stel je je vragen bij jouw voedingspatroon? Ik neem graag samen met jou je eetgewoonten onder de loep! Maak nu je afspraak via info@innerlijkerust.be of 0479 37 49 62. We bekijken dan hoe je bewuster kan omgaan met wat je eet en hoe je betere voedingskeuzes kan maken, zodat je jouw eigen evenwichtige levensstijl kan (terug)vinden.

You may also like