In een dip? 8 manieren om je snel beter te voelen

8 manieren om je snel beter te voelen

S. uit Loonbeek vraagt:
“Ik voel me al een tijdje niet goed in mijn vel. Ik voel me daar schuldig over want ik heb alles om gelukkig te zijn. Wat kan ik doen om mij beter te voelen?”

 

Ons leven bestaat uit zoveel verschillende aspecten die allemaal een belangrijke invloed hebben op ons. Zo denk ik aan het gezin, het werk, de familie, vrienden en kennissen, verenigingsleven of sociale initiatieven. Ook onze gezondheid, hoe we de tijd ervaren (altijd te weinig?), financiën, onze fysieke omgeving… bepalen mee hoe we ons voelen. Een onderdeeltje dat echter vaak vergeten wordt in lijstjes zoals deze, is… onszelf.

Zelfs als alle voor de hand liggende levensgebieden op een positieve manier ingevuld zijn, kan het zijn dat het stukje “mezelf” niet vervuld geraakt. Dit kan omdat je weinig tijd hebt voor jezelf, of misschien omdat er onderliggende emoties of overtuigingen zijn die je geluksgevoel ‘saboteren’.
Een coach of therapeut kan je helpen deze te achterhalen.

Door kleine dingen kan je al een goede start nemen om je beter te voelen:

 

Slaap voldoende

Een goed gemiddelde is 8 uur per nacht. Vind je het moeilijk om op tijd te gaan slapen? Ga dan telkens een kwartiertje vroeger naar bed tot je eraan gewoon bent.

 

Glimlach

Zelfs wanneer je neerslachtig bent, helpt een glimlach om je beter te voelen. Volwassen glimlachen een handvol keren per dag… kinderen lachen honderden keren per dag!
Denk aan de dingen die je leuk vond als kind. Probeer maar eens te huppelen zonder er blij van te worden!

 

Eet natuurlijke voeding

Goed eten is je goed voelen. Meer en meer wijst onderzoek uit dat de werking van de darmen en de hersenen nauw met elkaar verbonden zijn. Onder andere het ‘gelukshormoon’ serotonine speelt een belangrijke rol, en dat wordt grotendeels aangemaakt in de darmen.
Het eten van natuurlijke en onbewerkte voedingsmiddelen draagt bij tot een goede darmfunctie en een goede hormoonhuishouding.

Als je gevoelig bent voor emo-eten of eetbuien, probeer dan eerst aandacht te besteden aan de andere tips om zo de focus op het eten te verminderen.

 

Mensen om je heen

Breng tijd door met positieve mensen die het goed met je voor hebben en waar je je goed bij voelt. Mensen die voortdurend klagen of vaak kritiek hebben halen je stemming naar beneden. Vind manieren om beleefd maar kordaat gesprekken af te ronden. Het kan onnozel lijken, maar oefen vooraf wat je kan zeggen, dat helpt.
Leer ook neen te zeggen.

 

Ga naar buiten

Maak een wandeling, breng wat tijd door in de natuur en geniet van zonlicht.

 

Uit je hoofd

Als je verstrikt raakt in gepieker, verplaats je aandacht dan naar je lichaam. Beweeg, geef een knuffel of laat je masseren.

 

Successen van de dag

Een gevoel van voldoening doet wonderen voor je humeur! Maak ’s avonds een lijstje van de grote én kleine dingen die je die dag voor elkaar gekregen hebt.

 

Dankbaarheid

Ook al is het soms moeilijk, dankbaarheid overstijgt alle negatieve gevoelens. Noteer de dingen waar je dankbaar voor bent. Het goed gesprek dat je had, het dak boven je hoofd, de tas thee die je handen verwarmt.

Voor jezelf zorgen is per definitie aangenaam! Als je merkt dat je er geen tijd voor hebt/maakt of als je er niet kan van genieten, vraag je dan af hoe dat komt.
Geef jezelf tijd en maak tijd voor jezelf. Jij bent de belangrijkste persoon in je leven!

 

Zit je ook met een vraag, of wil je graag persoonlijk begeleid worden?
Neem vrijblijvend contact op via info@innerlijkerust.be of 0479 37 49 62.

You may also like