5 ontspanningsoefeningen om meteen tot rust te komen

Het najaar is altijd een drukke periode. Alle activiteiten draaien weer op volle toeren en dan kan het gebeuren dat ons eigen innerlijke toerental ook wat te hoog oploopt.

We kennen allemaal de ontspanningstechnieken zoals een warm bad nemen of vroeg in bed kruipen met een goed boek, maar doorheen de dag is dat niet echt bruikbaar advies. Ik geef je graag enkele ontspanningsoefeningen mee die je zo goed als overal kan uitvoeren en die je in een paar minuten tijd tot rust kunnen brengen.

Ademhaling

Ademen is altijd een goed idee. Vreemd genoeg vergeten we het soms gewoon. Merk je dat je veel aan het zuchten bent? Dan kan een teken zijn van een onregelmatige ademhaling. Je wil dan als het ware ineens een grote hoeveelheid zuurstof binnen happen, omdat je onvoldoende of te oppervlakkig ademde.

De oefening: ga even zitten. Breng je ademhaling tot rust door twee tellen in te ademen en de lucht twee tellen vast te houden. Vervolgens adem je uit gedurende twee tellen, en wacht je weer twee tellen voor je de volgende keer inademt. Je telt in je hoofd dan telkens tot twee. Je kan dit doen tot wanneer je merkt dat je rustiger bent. En bedenk… eigenlijk is ademen het enige wat we écht moeten doen.

Voeten op de grond

Wanneer er teveel spanning aanwezig is in je lichaam of in je hoofd, kan je die vaak gewoon niet kwijt. Het brengt je figuurlijk uit evenwicht. Het mooie is dat het vinden van lichamelijk evenwicht je ook mentaal weer in balans brengt. Dit kan je doen door te ‘aarden’.

De oefening: ga zitten of staan met beide voeten plat op de grond. Voel hoe je voeten op de grond rusten: de hiel, het midden van de voet, de bal, de tenen. Merk hoe je je hele gewicht gewoon mag laten steunen op de grond en hoe je gedragen wordt. Misschien beginnen je voeten warm te voelen of te tintelen. Dat is prima. Na enkele minuten zal je voelen dat er meer rust is in je hoofd en in je lichaam.

Zelfmassage

Zalig gemasseerd worden kan je zo ontspannen maken als een spaghettisliertje, maar tijdens een drukke dag krijg je dat natuurlijk moeilijk voor elkaar. Je kan je gespannenheid echter zelf ook al aanpakken!

De oefening: wrijf je handen stevig samen tot ze warmer aanvoelen en misschien wat beginnen te tintelen. Besteed ook aandacht aan de vingers. Leg dan een hand in je nek of op je schouder en maak langzaam knijpende bewegingen. Voel je ergens een pijnlijk punt, alsof er een knoop zit? Blijf dan even ter plaatse en duw zacht heen en weer met je vingers tot de spanning minder wordt. Het voordeel van zelfmassage is dat je de intensiteit helemaal zelf kan bepalen. Let erop dat je geen pijn hebt, maar dat je een gevoel van verlichting ervaart.

Even dagdromen

Durf er enkele minuutjes tijd voor te nemen want het is de moeite waard. Dagdromen haalt je eventjes helemaal uit je hoofd, helpt je te relativeren en brengt je zo helemaal tot rust.

De oefening: zonder je even af, zorg dat je comfortabel staat of zit en sluit je ogen. Stel je dan een locatie voor waar je helemaal kan genieten van de omgeving. Een zonovergoten strand, een wondermooie bloementuin, een bos met ruisende bomen… Leef je helemaal in en visualiseer je plek met intense kleuren. Stel je zelfs de geuren voor! Merk hoe heerlijk vertoeven het er is. Wanneer je er klaar voor bent kan je terugkeren naar het hier en nu. Je hebt op deze manier een echte en deugddoende pauze genomen.

Verbinding

Mensen zijn sociale dieren en hebben van nature nood aan verbinding met anderen. Je kan een babbel doen, of wissel gewoon eens een oprechte glimlach uit met iemand. Focus op de uitwisseling met de ander en merk het effect van die verbinding op je gevoel en je humeur.

 

Wil je meer weten of wil je graag persoonlijk begeleid worden? Neem vrijblijvend contact op via info@innerlijkerust.be of 0479 37 49 62.

You may also like